NEzávislé
Sociálně
Ekologické
HNUTÍ
Brněnská
přehrada, jak ji neznáte ... 6
|
|
|
<<
tabule č. 5 | stáhnout tabuli
ve formátu pdf (395 kB) | zpět
Proč
kvete Brněnská přehrada?
Co
jsou to "vodní květy"?
"Kvetení"
nádrží se stalo v posledních dvaceti letech vážným hygienickým problémem.
Termín "vodní květy" se původně používal pro nakupení okem viditelných
kolonií sinic (drobnohledných organismů ze skupiny fotosyntetizujících
eubaktérií) u vodní hladiny. Dnes se používá i pro masový rozvoj např.
zelených řas. Některé druhy sinic obsahují plynové měchýřky, díky kterým
se mohou ve vodním sloupci vznášet. Přezimují na dně nádrží.
Čím
škodí sinicové vodní květy?
Při
silném rozvoji vodních květů vytvářejí některé druhy sinic látky složité
bílkovinné povahy ze skupin cytotoxinů, hepatotoxinů a neurotoxinů, které
jsou v přírodě těžce odbouratelné. Při koupání tyto látky způsobují alergické
kožní reakce a záněty spojivek. Přítomnost sinic a produktů jejich látkové
výměny značně komplikuje úpravu vody na pitnou.
Proč
se sinice tolik rozmnožují?
Základními
živinami pro rozvoj sinic a řas jsou dusík a fosfor. K silnému rozvoji
potřebují sinice déle trvající vyšší teploty vody a vyšší hodnoty pH (zásadité
prostředí). Takové podmínky nastávají po odeznění jarního rozvoje jiných
skupin planktonu.
Kvetly
nádrže již v minulosti?
Vodní
květy sinic se objevovaly už v minulém století. Z rybníků a méně znečištěných
nádrží známe vodní květy sinice Aphanizomenon flosaquae. Masový rozvoj
sinic, zejména druhu Microcystis aeruginosa (převažující druh vodních květů
Brněnské přehrady), je však problémem až posledních dvaceti let. S ním
spojené narušení kyslíkového režimu nádrže, produkce toxinů a silný zápach
po odumření sinic je důsledkem eutrofizace povrchových vod.
 
Co
je to eutrofizace?
Eutrofizace
je obohacení vody živinami, především zvýšenými koncentracemi dusíku a
fosforu. Protože sinice mohou poutat a využívat i dusík obsažený ve vzduchu,
jsou životaschopné i v době, kdy je dusík původně obsažený ve vodě nádrže
vyčerpán rozvojem zelených řas. Proto má pro rozvoj vodních květů sinic
význam především zvýšení obsahu fosforu v povrchových vodách. Na rozdíl
od dusíku jej sinice nemohou přijímat ze vzduchu, ale pouze přímo z vodního
prostředí. Právě fosfor dříve býval pro své poměrně nízké koncentrace prvkem,
který rozvoj sinic omezoval.
Eutrofizací
je dnes zasažena většina údolních nádrží. Zasažena je nejen Brněnská přehrada,
ale například i Želivka zásobující vodou Prahu a Římov zásobující České
Budějovice. "Kvetení" postihuje už i vodárenské nádrže na horních tocích
řek, například Vírskou přehradu.
Co
je příčinou eutrofizace?
Je
to především zvýšené znečišťování povrchových vod fosforem. Hlavním zdrojem
fosforu v našich řekách jsou odpadní vody. Zemědělství (rostlinná výroba)
se podílí na zvyšování koncentrací fosforu ve vodním prostředí méně, neboť
pokud nejsou pole přehnojována nebo není silná erozní činnost splachující
půdu z polí, většina fosforu se zadržuje v půdě. Fosfor ve splaškových
vodách pochází jednak z lidských exkrementů, jednak z pracích prostředků.
Znečištění povrchových vod fosforem z tohoto zdroje se výrazně zvýšilo
právě v posledních dvaceti letech, je zde tedy nápadná souvislost se zavedením
tzv. výkonnějších pracích prostředků obsahujících fosfáty.
Jak
zmírnit eutrofizaci a její následky?
Základní
strategií proti eutrofizaci je omezení přísunu živin, zejména fosforu,
a to ze všech zdrojů. To předpokládá zejména:
-
Důsledné používání bezfosfátových pracích prostředků.
-
Dobudování systému čištění odpadních vod v celém povodí, a to včetně stupně
pro odstranění fosforu a dusíku.
-
Cílenou podporu rozumného zemědělského využívání krajiny: volba vhodných
druhů zemědělských plodin, protierozní opatření, nepřehnojování půdy.
Co
můžete udělat Vy? Vyberte si prací prášek!
Znečištěná
voda obsahující fosfor, kterou vypouštíme z praček v Brně, sice neskončí
v Brněnské přehradě, ale běžná čistírna odpadních vod všechen fosfor neodstraní.
Ten se pak dostává do Svratky, kterou odteče například do vodních nádrží
Nové Mlýny. Zde se podílí na stejných problémech, k jakým v Brněnské přehradě
přispívá voda z praček na Vysočině.
Prací
prostředek, který neovlivňuje životní prostředí, neexistuje. Přesto nejsou
všechny stejné. Při výběru doporučujeme dávat přednost:
-
Pracím prostředkům bez fosfátů. Jejich používání je jedním z předpokladů
k tomu, aby naše povrchové vody neobsahovaly nadbytek živin (fosforu),
který vede k přemnožení "vodního květu". Sledujte proto informaci o složení
na obalu pracích prášků.
-
Kompaktním pracím prostředkům. Tak se nazývají ty, které neobsahují pomocné
látky (soli), jež nemají prakticky žádný význam a zbytečně zasolují povrchové
vody. Kompaktní prací prostředky se vyrábějí výhradně bezfosfátové, bohužel
na našem trhu jsou zatím vzácností.
-
Mýdlovým pracím prostředkům. Mýdlo se ve vodě velmi rychle a úplně rozkládá
na látky v přírodě běžné. Vhodné jsou hlavně na ruční praní.
Pokud
se ve Vašem obchodě bezfosfátové či kompaktní prostředky neprodávají, žádejte
prodejce o nápravu.
Jestli
Vás tyto rady zaujaly, nemusíte je opisovat. Pravidelně aktualizovaný leták
"Jak si vybrat prací prášek?" můžete získat v Ekologické poradně Veronica
v přízemí Zeleného domu v Brně na Panské 9 (po-čt 9-17, pá 9-14), tel.
05/42 21 83 51.
Ryby
v Brněnské přehradě
Řeka
Svratka v místě dnešní Brněnské přehrady patřila původně k tzv. "parmovému
pásmu" našich toků a byla osídlena rybím společenstvem, pro něž jsou typickými
zástupci parma obecná, jelec tloušť, jelec proudník, ostroretka stěhovavá
a další. Po napuštění přehrady vznikl nový biotop jezerního typu, který
kromě mnoha druhů původních umožnil výskyt i dalších druhů ryb. Jednak
typických pro stojaté či jen mírně tekoucí úseky nížinných řek, jako je
kapr obecný, cejn velký, lín obecný, bolen dravý, štika obecná a sumec
velký, ale i druhů, které byly do vod ČR nově vysazeny (amur bílý, tolstolobec
pestrý) nebo zavlečeny (karas stříbřitý, střevlička východní). Hráz Brněnské
přehrady představuje neprostupnou překážku pro tahy ryb a rybí společenstva
přehrady a dolního úseku Svratky jsou proto navzájem izolována. Naproti
tomu však do Brněnské přehrady mohou pronikat ryby z horního úseku Svratky,
teplotně výrazně ovlivněného Vírskou údolní nádrží, takže zde nejsou vzácností
ani druhy lososovité, jako je pstruh obecný forma potoční a pstruh duhový.
Společenstvo ryb Brněnské přehrady je tak poměrně velmi rozmanité a dosud
zde bylo zaregistrováno na 33 druhů včetně chráněných druhů (jelec jesen,
mník jednovousý).
Kapr
obecný
Ačkoli
je kapr původem z Asie a do Evropy byl dovezen Římany, jde o naši nejtypičtější
rybu. Na území ČR se dnes vyskytují pouze kulturní vyšlechtěné formy tohoto
druhu. Vyznačuje se rychlým růstem - může dosáhnout i značných velikostí
(přes 1 m a 32 kg) a dlouhověkostí (i přes 40 let). Kapr má vysouvatelná
ústa s dvěma páry vousků, a je tak účelně přizpůsoben k příjmu potravy
ze dna. K úspěšnému rozmnožování (vytření) vyžaduje stanoviště s mělkou,
vyhřátou vodou a vodním rostlinstvem, na něž klade lepkavé jikry. V podmínkách
Brněnské přehrady nejsou k jeho rozmnožování vhodné podmínky, a proto je
sem pravidelně vysazována tzv. násada odchovaná v rybnících.
Cejn
velký
Kaprovitá
ryba vyznačující se vysokým, z boku stlačeným tělem. Zbarven je stříbřitě
šedě, ve starším věku nazelenale, ploutve jsou tmavé. Dorůstá délky 30-50
cm a hmotnosti 1-2 kg, vzácně i více. Převážně živočišnou potravu sbírá
ze dna, ale živí se i planktonem plovoucím na hladině. Rozmnožuje se v
květnu až červnu, zpravidla na rostlinný substrát. Často vytváří křížence
s jinými druhy ryb. Blízce příbuzným druhem, který se v Brněnské přehradě
také vyskytuje, je cejn siný. Odlišuje se zejména nižším tělem a protáhlejší
řitní ploutví.
Bolen
dravý
Bolen
je jediným dravým zástupcem početné čeledi kaprovitých ryb. Vyznačuje se
protáhlým tělem s výrazně vykrojenou ocasní ploutví a mohutně rozeklanými
koncovými ústy. Již od velikosti asi 9-10 cm přechází ke dravému způsobu
života a živí se menšími, rybami (ouklej, plotice, okoun, hrouzek), ale
i jinými obratlovci (obojživelníci, drobní hlodavci). Původně šlo o druh
ryby osídlující dolní a střední úseky větších řek, ale dobře se přizpůsobil
životu v údolních nádržích. V Brněnské přehradě nalezl bolen optimální
životní podmínky a právem je proto tato nádrž označována jako "bolenová".
Někteří jedinci tohoto druhu zde dorůstají délky až 1 m.
Úhoř
říční
Úhoř
má velmi protáhlý, hadovitý tvar těla a vyznačuje se neobyčejně zajímavým
způsobem života. Ve sladkých vnitrozemských vodách prožívá jen počáteční
období svého života. V průběhu nástupu pohlavního dospívání zahajuje rozsáhlou
migraci po toku řek a po dosažení moře pokračuje v migraci až do oblasti
západního Atlantiku u Velkých Antil. Zde v hlubinách moře probíhá jeho
rozmnožování, a to pouze jedenkrát za život, pak hyne. Vylíhnuté larvy
nastupují migrační pouť při využití Golfského proudu a po téměř třech letech
dosahují ústí velkých evropských řek. Larvy mezitím mění svůj tvar a počínají
aktivní tah proti proudu řek. Ten je však bohužel vlivem velkých vodních
staveb téměř znemožněn. Proto se v ústí západoevropských řek úhoří plůdek,
u nás nazývaný "monté", hromadně loví a letecky přepravuje do evropského
vnitrozemí, kde je vysazován. Je poměrně odolným druhem, snáší i delší
pobyt mimo vodu ve vlhkém vzduchu, protože má schopnost velmi účinného
kožního dýchání.
Původní
výskyt úhoře na území ČR byl v řekách povodí Labe a Odry. V řekách povodí
Dunaje byl však úhoř vždy velmi řídkým druhem. V Brněnské nádrži sice patří
mezi poměrně často se vyskytující druhy, jeho výskyt je však závislý na
dovozu "monté" z Francie a Anglie.
Candát
obecný
Candát,
příslušník čeledi okounovitých, má protáhlé robustní tělo pokryté drobnými
drsnými ktenoidními šupinami a dvojitou hřbetní ploutví, jejíž přední část
je tvořena 13-15 cm dlohými ostnitými trny. Původem je rybou dolních toků
větších řek. Je náročný na čistotu vody a vyšší obsah kyslíku, žije v hejnech.
Candát je dravec a v dospělosti jeho potravu tvoří výlučně ryby. Vytírá
se na různé podklady a samci před třením budují jednoduchá hnízda. V Brněnské
přehradě se vyskytují jedinci až 1 m dlouzí.
Historie
protidálničního hnutí v Británii
Možná
se Vám bude zdát, že protestovat proti výstavbě dálnice je naprosto zbytečné,
neboť zájmy investora vždy převáží váš osamocený hlas. Zkušenost, kterou
během devadesátých let udělali v Británii, je však úplně opačná. Nejen
že má smysl se angažovat v případech, kdy akutně hrozí poškození životního
prostředí, ale takováto práce přináší až nečekané výsledky. Občanskému
hnutí proti výstavbě dálnic v Británii se i přesto, že to nikdo neočekával,
podařilo během několika let přímo rozmetat ambiciózní vládní plán, který
vycházel z předpokladu ministerstva dopravy, že dokáže postavit dálnici
kdekoli a kdykoli si usmyslí.
Londýn
se bouří
Historie
tohoto pozoruhodného hnutí se začala psát v Lodýně koncem osmdesátých let.
Britské ministerstvo dopravy tehdy zveřejnilo plány, na jejichž základě
hodlalo auty přeplněným londýnským ulicím "pomoci" masivní výstavbou dalších
dálnic jak okolo, tak i napříč městem. Okamžitě po zveřejnění návrhů těchto
plánů začal zaznívat silný nesouhlas na mnoha místech Londýna. Tisíce lidí
sice nezkušených, zato odhodlaných bránit svoji čtvrť či obec se spojilo
s téměř 150 londýnskými občanskými iniciativami a organizacemi a dalo tak
vzniknout mohutnému společnému hnutí. Zrodila se také zastřešující organizace
ALARM, která poskytovala jednotlivým místním sdružením informační a poradenské
zázemí. Jejím kolektivním členem se mohla stát jakákoliv místní skupina
oponující všem ministerstvem plánovaným projektům. To byl jednoznačný základ
silného hnutí, kterému se mohlo podařit prosadit rozumné alternativy a
nenechat se přitom rozložit taktickými úskoky úředníků ministerstva dopravy.
Navíc jeho decentralizovaná struktura (hnutí nemělo žádné centrum či oficiální
zástupce) se ukázala být jeho nejsilnější zbraní. A tak po zhruba dvouleté
kampani, v rámci níž proběhla řada akcí, které svým atraktivním stylem
nepostrádajícím vtip umožnily získat podporu dalších tisíců Londýňanů,
mohlo toto hnutí zaznamenat první úspěch. V květnu 1990, dva měsíce před
komunálními volbami, byly všechny projekty do jednoho zastaveny.
Taktika
občanské neposlušnosti
I
přes tento výsledek nepochopili ministerští úředníci, co se vlastně v Londýně
stalo a rozhodli se připravit nový program pro celou Anglii. Rozsáhlé úseky
dálnic a silnic první třídy měly být rozšířeny na deset, dvanáct či dokonce
čtrnáct pruhů, na řadě míst měly krajinu protínat dálnice zcela nové. V
roce 1991 proto podle londýnského vzoru vznikla zastřešující koordinační
skupina ALARM UK, jejímž cílem bylo pomoci lokálním skupinám zastavit jednotlivé
rozvojové projekty a vytvořit tak atmosféru, v níž by bylo možné skutečně
investovat do ekologicky únosné dopravy. Obrázek vzniklé situace byl překvapující:
lidé, kteří se nikdy ničím podobným nezabývali, se postavili vládě a proti
všemu očekávání vyhráli.
V
létě roku 1993 došlo k událostem, které znamenaly konečný obrat ve vývoji
situace a změnu v postojích ministerstva dopravy. Na místě zvaném Twyford
Down vyvolalo rozhořčení lidí nad ničením překrásné krajiny akce občanské
neposlušnosti. Realizace vládního projektu měla znamenat rozetnutí půvabné
hampshirské krajiny s křídovými kopci 130 metrů hlubokým a přes 30 metrů
širokým zářezem dálnice, a to vše kvůli zkrácení 130 km dlouhé cesty z
Londýna do Southamptonu o pět minut. Drama, ve kterém si lidé lehali do
cesty buldozerům, se díky televizi dostalo do každé domácnosti v Británii.
I přesto že nakonec vláda v tomto případě od záměru neustoupila, měl protest
ve Twyford Down obrovský význam. Vláda vyděšená představou, že by se podobné
scény mohly opakovat, ustoupila od několika dalších projektů včetně tzv.
východolondýnského přemostění, kterému měl padnout za obět unikátní 8 000
let starý Oxleaský les. Na základě zkušeností z Twyford Down také vznikla
skupina Road Alert!, sesterská organizace ALARM UK, koordinující přímé
akce v národním měřítku. Díky této spolupráci se mohlo protestní hnutí
opřít o podporu střední třídy v konzervativních hrabstvích centrální Anglie
a zároveň integrovat mladé lidi, účastníky přímých akcí, kteří se tak stali
nedílnou součástí širokého občanského hnutí.
Podzim
roku 1994 pak přinesl dva velké výsledky na nejvyšší úrovni. Nejprve Královská
komise pro znečištění ovzduší doporučila omezit program výstavby dálnic
na polovinu a začít se skutečnými investicemi do veřejné dopravy. V prosinci
pak Stálý poradní výbor pro posuzování hlavních silnic (SACTRA) jako oficiální
vládní instituce přiznal to, co odborníci na dopravu tvrdili již léta:
výstavba nových komunikací vytváří další dopravu a kritickou situaci na
přeplněných silnicích tak dále prohlubuje, místo aby ji řešila. Je až s
podivem, kolik českých politiků a úředníků je i dnes ochotno do úmoru toto
tvrzení popírat.
Důvody
nečekaného úspěchu
Hnutí
proti výstavbě dálnic v Británii tak zaznamenalo jednoznačný úspěch. Program
výstavby dálnic byl pod tlakem veřejnosti zredukován na polovinu. Významně
se změnil i náhled řady politiků a úředníků na dopravní politiku. Britská
silniční lobby, která se na konci osmdesátých let nacházela na vrcholu
svého vlivu, byla citelně oslabena.
Důvody
úspěchu protidálničního hnutí tkví zejména v tom, že od začátku nebylo
spojeno s žádnou politickou stranou (v polovině osmdesátých let totiž žádná
z rozhodujících politických stran nesouhlasila s jeho hlavním požadavkem:
přesunout prostředky z výstavby dálnic na podporu únosnějších způsobů dopravy),
od svého vzniku bylo zaměřeno pouze na jediné téma a hlavně: vznikalo jednoznačně
zdola. Jádrem hnutí byli především místní lidé, kteří byli zpočátku vedeni
pouze snahou zabránit tomu, aby nová dálnice zničila jejich domov, obec
či okolí. Díky spojení s lidmi v jiných místech však poznali, že svých
cílů mohou dosáhnout jen tehdy, budou-li jednat společně a odmítnou-li
vládní program jako takový. V tom jim významně pomáhala jak řada dopravních
odborníků z organizace Transport 2000, tak aktivisté zavedených ekologických
organizací (Přátelé Země, Světový fond pro ochranu přírody - WWF či Greenpeace),
tak i mladí lidé ze skupin zaměřených na přímé akce (Reclaim the Streets,
Earth First! nebo Road Alert!).
<<
tabule č. 5 | zpět
|