ZAPÁLÍTE SI? KOUŘENÍ A POKUSY
NA ZVÍŘATECH
Při jednom z výzkumů účinků pasivního kouření prováděných firmou R.J. Reynolds bylo 1000 hlodavců drženo každý zvlášť v trubici o velikosti jejich těla, s vývodem, kterým byl 6 hodin denně po dobu tří měsíců dovnitř vpouštěn tabákový kouř. Nakonec byla zvířata utracena a pitvána. I když u některých z nich došlo k chronickému zánětu nosní dutiny, R.J. Reynolds vyloučil, že by měl tabákový kouř u lidí nějakou významnější toxickou aktivitu. Při obdobném testu, majícím prokázat rozdíl mezi "běžnou" a "bezkouřovou" cigaretou, byla zvířatům oholena srst na zádech a na kůži jim byl nanášen dehet z normálních a "bezkouřových" cigaret, přičemž se mělo dosáhnout poškození jejich DNA a zjistit, která z cigaret je škodlivější. Při jiných pokusech jsou opice a krysy vedeny k návyku na cigarety, kdy si samy zapínají tlačítko, kterým se do jejich boxu přivádí nikotin. Firma Phillip Morris se přiznala k tomu, že prováděla testy závislosti na krysách, ale výsledky utajila, protože závislost prokazovaly. Řada pokusů probíhá na akademické půdě, např. na Newyorské univerzitě bylo účinkům pasivního kouření vystaveno po dobu čtyř měsíců 42 kohoutů, poté byli usmrceni a zkoumáni kvůli příznakům onemocnění srdce. Na univerzitě v San Franciscu bylo v podobném experimentu utraceno 64 králíků, vystavených kouři z cigaret Marlboro za účelem zkoumání aterosklerózy. Tabákové společnosti jsou zodpovědné za velký počet testů na zvířatech, a to ať přímo nebo nepřímo, skrze řadu výzkumů, které financují. Výše popsané experimenty jsou jen ukázkou zlomku studií na výzkum kouření, které jsou prováděny. KOUŘENÍ A ŽIVOTNÍ
PROSTŘEDÍ
Na půdu náročné pěstování tabáku vyžaduje užívání vysokých dávek hnojiv a pesticidů. Ty zamořují místní prostředí, včetně spodních vod. Nevhodné a neúčelné používání pesticidů ohrožuje též zdraví pěstitelů tabáku. Některé pesticidy užívané v rozvojových zemích mají na obalech uvedené informace o bezpečné manipulaci a o nutnosti vyhledat lékaře při příznacích otravy. Pracovníci jsou však obvykle negramotní a vzdáleni od lékařské pomoci. KOUŘENÍ A NEKUŘÁCI
Řada studií prokázala, že pasivní kouření způsobuje onemocnění rakovinou plic a "prostředí tabákového kouře" bylo klasifikováno jako kancerogen skupiny A. To vede vlády po celém světě k omezování kouření ve veřejných prostorách, na pracovištích a podobně. V USA bylo zjištěno, že v důsledku pasivního kouření umírá ročně na 3000 nekuřáků. V ČR má pasivní kouření ročně na svědomí okolo 130 úmrtí. Pasivní kouření představuje závažné zdravotní riziko především pro děti. Děti, jejichž rodiče kouří, jsou vystaveny riziku častých infekcí dolních cest dýchacích a zánětu plic. Třetina těchto onemocnění u dětí do jednoho roku věku je podmíněna nedobrovolným vdechováním cigaretových zplodin v zakouřeném domácím prostředí. KOUŘENÍ A TRIKY
TABÁKOVÉHO PRŮMYSLU
U nás došlo k takové situaci v roce 1993 v souvislosti s přijetím zákona na ochranu spotřebitele, který cigaretovou reklamu zásadně omezoval. Díky masivnímu lobbování tabákových koncernů, které zahrnovalo tendenční články v denním tisku (řada sdělovacích prostředků je finančně závislá na příjmech z inzerce tabákových firem) a billboardy na veřejných prostranstvích hlásající hysterická hesla o obraně svobody, se nakonec ještě v témže roce zákaz reklamy podařilo odvrátit. Argumentace tabákových firem a reklamních agentur se dá v tomto směru shrnout do několika vět: "Účelem tabákové reklamy je informovat zákazníka, a ne zvyšovat počet kuřáků, reklama je součástí volného trhu a vzhledem k tomu, že cigarety jsou jeho součástí, neměla by být reklama na ně zakázaná, zákaz reklamy nic nevyřeší, příjem z prodeje cigaret je významnou složkou státního rozpočtu." Tyto argumenty byly používány i o tři roky později, kdy hrozilo přijetí stejně omezujícího zákona na Slovensku (i ten vyšel nakonec v okleštěné podobě). Není problém tyto vykonstruované mýty lehce vyvrátit. Každý, kdo někdy viděl tabákovou reklamu, ví, že 90% z nich žádnou hodnotnou informaci (např. o méně škodlivých výrobcích) neobsahuje. Existuje řada příkladů, kdy je reklama nebezpečného nebo potenciálně nebezpečného výrobku také omezována (např. v EU je zakázána reklama na léky, které jsou k dostání jen na lékařský předpis či obsahují psychotropní nebo narkotické substance). Na Slovensku vypočítali, že na následky kouření zde umírá ročně deset tisíc lidí a ekonomické škody způsobené kouřením byly v roce 1991 odhadnuty na 32,5 miliard korun, což je dvanáctinásobně víc, než kolik činil příspěvek do státního rozpočtu ze spotřební daně na cigarety (2,6 miliard Sk v roce 1994). Je jasné, že v této debatě nejde o žádná práva kuřáků na informace, ale o konflikt ekonomických zájmů tabákových a reklamních firem se zájmy společnosti. Ovšem i v těch případech, kdy tabákové koncerny se svou přesvědčovací kampaní neuspějí a zákaz reklamy přes jejich odpor vejde v praxi, propagace cigaret pokračuje. Zákazy se totiž daří tabákovým firmám chytře obcházet, a to pomocí tak zvané nepřímé reklamy (tj. takové reklamy, kdy v ní není přímo zmínka o tabákových výrobcích, ale je zde použito logo, obchodní značka, název cigarety) a sponzoringu (především sportovních událostí). Průkopníkem ve směru nepřímé reklamy je společnost R.J. Reynolds, která po zákazu propagace tabákových výrobků ve Francii v roce 1976 přišla s novými výrobky a službami jako zapalovače a boty značky Camel, oblečení značky Winston nebo "Camel Adventure Tours", kterými posiluje image svých cigaret. Podobně firma BAT přišla s módní řadou Lucky Strike nebo s vlastním druhem whisky a kávy. Některé země (např. Finsko) šly proto v zákazu cigaretové reklamy ještě dál a zakázaly i nepřímou reklamu. Tabákové společnosti nesponzorují různé sportovní a kulturní podniky z dobročinných důvodů, ale proto, aby podporovaly kouření. Jeden z představitelů firmy R.J. Reynolds se na toto téma vyjádřil: "Jsme v obchodu se sportem, používáme sport jen jako způsob, jak podporovat naše výrobky." Zvláště dnes, kdy je ve většině zemí zakázána cigaretová reklama alespoň v televizi, vrhají se tabákové firmy především na sponzoring sportovních akcí, jako jsou automobilové závody, aby svá loga dostali na obrazovku alespoň tímto způsobem. Sponzorováním sportu je kouření spojováno se zdravím a s populární aktivitou a vytváří si tak kladnou image. Navíc mezinárodní sportovní události většinou mají výjimku z národních zákazů cigaretové reklamy. Neopominutelným aspektem
tabákové reklamy je i její zaměření na mládež. Zatímco představitelé tabákového
průmyslu tvrdí, že reklama je zaměřena jen na dospělé, jejich interní materiály,
které byly zveřejněny při soudních přelíčeních, hovoří o opaku. KOUŘENÍ A VAŠE ZDRAVÍ
V ČR umírá každoročně na nemoci související s kouřením okolo 22 000 lidí, z toho 16 000 v produktivním věku. Představte si, že by se u nás každý den v roce zřítilo jedno letadlo se šedesáti cestujícími na palubě. Zajisté by to vyvolalo zděšení a vedlo k přijetí zásadních opatření. Když ale u nás umírá denně 60 lidí pro větší zisky tabákového průmyslu, je to podporováno navíc ještě reklamními kampaněmi. Jak by se asi veřejnost dívala na to, že letecké společnosti a výrobci letadel, které každý den padají a zabíjejí desítky lidí, dál vesele propagují své podnikání? Jak by asi přijímala argumenty, že přece platí daně, které přispívají do státního rozpočtu? Souhlasila by s tím, že zákaz letů je nepřípustným zásahem do svobody podnikání? Tento text nepodává úplný výčet argumentů proti kouření. Jedním z dalších nikoliv nepodstatných důvodů, proč nekouřit, je pěstování závislosti. Nejde však jen o fyzickou závislost na nikotinu, ale také, a to především, o závislost na produktech nadnárodních tabákových společností. Nákupem jejich výrobků podporujete růst nekontrolovatelné ekonomické moci těchto průmyslových gigantů, která zvyšuje i jejich moc politickou. Nákupem cigaret se pro vás nepostradatelnými stávají firmy, které se ve velkém podílejí na devastaci životního prostředí, mediálních manipulacích, pokusech na zvířatech, na ničení lidského zdraví. ZDROJE:
|